دسته‌ها
اطلاعات کامپیوتر اینترنت

لایت کوین (LTC) چیست؟

لایت کوین (LTC) یک ارز دیجیتال است که در سال 2011، دو سال پس از بیت کوین، توسط یک مهندس سابق گوگل به نام چارلی لی تأسیس شد. مانند بیت کوین، لایت کوین بر اساس یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی شود. لایت کوین از جنبه هایی مانند نرخ تولید بلوک سریعتر و استفاده از Scrypt به عنوان طرح اثبات کار (PoW) با بیت کوین متفاوت است.

 

این یکی از اولین آلتکوین ها است که از کد منبع باز اصلی بیت کوین مشتق شده است.

 

در ابتدا رقیب قدرتمندی برای بیت کوین بود. با این حال، از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال در سال های اخیر با عرضه های جدید بسیار اشباع تر و رقابتی تر شده است، محبوبیت لایت کوین (Litecoin) تا حدودی کاهش یافته است.

 

لایت کوین همیشه به عنوان واکنشی به بیت کوین در نظر گرفته شده است. در واقع، زمانی که لی اولین بار لایت کوین را در یک انجمن محبوب بیت کوین اعلام کرد، آن را «نسخه لایت بیت کوین» نامید. به همین دلیل، لایت کوین بسیاری از ویژگی های مشابه بیت کوین را دارد، در حالی که برخی از جنبه های دیگر را که تیم توسعه احساس می کرد می توانست بهبود بخشد، تطبیق داده و تغییر می دهد.

 

از نوامبر 2021، 1 LTC (یک لایت کوین) حدود 215 دلار ارزش داشت، که آن را به چهاردهمین رمزارز بزرگ با ارزش بازار کمتر از 15 میلیارد دلار تبدیل می کند.

 

شناخت لایت کوین
مانند سایر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، لایت کوین توسط دولتی صادر نمی شود، که از نظر تاریخی تنها نهادی بوده است که جامعه برای انتشار پول به آن اعتماد دارد. لایت کوین ها به جای اینکه توسط بانک مرکزی تنظیم شوند و در دفتر حکاکی و چاپ منتشر شوند، توسط یک رویه ارز دیجیتال پیچیده به نام استخراج ایجاد می شوند که شامل پردازش لیستی از تراکنش های لایت کوین است.

 

برخلاف ارزهای سنتی، عرضه لایت کوین ثابت است. هرگز بیش از 84 میلیون لایت کوین در گردش وجود نخواهد داشت. هر 2.5 دقیقه، شبکه لایت کوین (Litecoin) یک بلوک جدید ایجاد می کند – یک دفتر کل تراکنش های اخیر لایت کوین (Litecoin) در سراسر جهان.

 

بلوک توسط نرم افزار استخراج تأیید می شود و برای هر شرکت کننده سیستم (به نام ماینر) که می خواهد آن را ببیند قابل مشاهده است. هنگامی که یک ماینر آن را تأیید کرد، بلوک بعدی وارد زنجیره می شود که رکوردی از هر تراکنش لایت کوین است که تاکنون انجام شده است.

 

مشوق هایی برای استخراج لایت کوین وجود دارد: اولین ماینری که با موفقیت یک بلوک را تأیید می کند، 12.5 لایت کوین پاداش می گیرد. همانند بیت کوین، تعداد لایت کوین هایی که برای چنین کاری تعلق می گیرد با گذشت زمان کاهش می یابد. در آگوست 2019، نصف شد و نصف شدن در فواصل زمانی منظم تا استخراج 84 میلیونمین لایت کوین ادامه خواهد داشت.

 

تاریخ های نصف کردن برای LTC عبارتند از :

– 25 اوت 2015 (50 -> 25 LTC)

– 5 اوت 2019 (25 -> 12.5 LTC)

– 23 اوت 2023 (مورد انتظار) (12.5 -> 6.25 LTC)

 

آشنایی با ارزهای دیجیتال لایت کوین
 

کاربردهای خاص لایت کوین
استخراج ارز دیجیتال با نرخی که برای ماینرها ارزش دارد، نیازمند مقدار زیادی از قدرت پردازشی است که از سخت افزار تخصصی برخوردار است. واحد پردازش مرکزی (CPU) در اکثر رایانه های شخصی برای استخراج بیشتر ارزهای دیجیتال به اندازه کافی سریع نیست. با این حال، لایت کوین را می توان از اکثر ارزهای دیجیتال دیگر متمایز کرد زیرا می توان آن را با رایانه های شخصی استخراج کرد. با این حال، هر چه ظرفیت ماشین برای استخراج بیشتر باشد، شانس بیشتری برای کسب چیزی ارزشمند برای یک ماینر وجود دارد.

 

هر ارز – حتی دلار آمریکا یا شمش طلا – فقط به اندازه ای ارزشمند است که جامعه فکر می کند. اگر فدرال رزرو شروع به گردش بیش از حد اسکناس کند، ارزش دلار در مدت کوتاهی کاهش می یابد. این پدیده فراتر از ارز است. هر کالا یا خدماتی هر چه آسانتر و ارزانتر در دسترس باشد ارزش کمتری پیدا می کند.

 

سازندگان لایت کوین از همان ابتدا متوجه شدند که برای یک ارز جدید شهرت در بازار دشوار است. اما با محدود کردن تعداد لایت کوین‌های در گردش، بنیان‌گذاران حداقل می‌توانند ترس مردم از تولید بیش از حد را کاهش دهند.

 

بنیاد لایت کوین تخمین می زند که زمانی که به حداکثر ۸۴ میلیون لایت کوین برسد، حدود ۲۱۴۲ خواهد بود.

 

لایت کوین چه تفاوتی با بیت کوین دارد ؟
مهم ترین تمایز بین لایت کوین و بیت کوین، الگوریتم های رمزنگاری متفاوتی است که هر کدام از آنها استفاده می کنند. بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می کند، در حالی که لایت کوین از الگوریتم جدیدتری به نام Scrypt استفاده می کند.

 

لایت کوین در مقایسه با بیت کوین مزایای ذاتی دارد. این با هدف اولویت بندی سرعت تراکنش تاسیس شد و این دلیل اصلی محبوبیت آن است. میانگین زمان تایید تراکنش شبکه بیت کوین در حال حاضر کمتر از 9 دقیقه برای هر تراکنش است، در حالی که زمان لایت کوین تقریباً 2.5 دقیقه است. شبکه لایت کوین به دلیل زمان کوتاه تر تولید بلوک می تواند تراکنش های بیشتری را انجام دهد.

 

بیت کوین دارای ارزش بازار به طور قابل توجهی بیشتر از لایت کوین (Litecoin) است. تا 31 آگوست 2021، ارزش کل بیت کوین های در گردش حدود 1 تریلیون دلار است، در حالی که ارزش بازار لایت کوین حدود 11.9 میلیارد دلار است. ارزش بازار بیت کوین هنوز از سایر ارزهای دیجیتال کمتر است.

 

هر دو بیت کوین و لایت کوین دارای تعداد محدودی سکه در گردش هستند. با این حال، عرضه بیت کوین تنها به 21 میلیون سکه در دسترس دارد، در حالی که کل عرضه ثابت لایت کوین 84 میلیون سکه در دسترس دارد که چهار برابر بیشتر از بیت کوین است.

اهداف لایت کوین
لایت کوین، مانند همه ارزهای مجازی، نوعی پول دیجیتال است. هم افراد و هم موسسات می توانند از لایت کوین برای خرید چیزها و انتقال وجه بین حساب ها استفاده کنند. شرکت کنندگان می توانند بدون استفاده از واسطه ای مانند بانک، شرکت کارت اعتباری یا خدمات پردازش پرداخت، با لایت کوین تراکنش انجام دهند.

 

بسیاری از سرمایه گذاران به جای تمرکز بر عملکرد آن، به لایت کوین به عنوان یک هلدینگ بلندمدت بالقوه علاقه مند هستند. مشابه سرمایه گذاری در هر نوع ارز، سرمایه گذاران حدس می زنند که لایت کوین در طول زمان ثروت نسبی ایجاد کند.

 

تفاوت لایت کوین و بیت کوین
 

لایت کوین چیست و چگونه کار می کند ؟
لایت کوین یک ارز مجازی همتا به همتا (P2P) است، به این معنی که توسط یک مرجع مرکزی اداره نمی شود. شبکه لایت کوین (Litecoin) پرداخت های فوری و تقریباً صفر را ارائه می کند که می تواند توسط افراد یا مؤسسات در سراسر جهان انجام شود.

 

بیت کوین، لایت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای ایمن سازی شبکه های خود استفاده می کنند. اساساً، PoW مستلزم آن است که یکی از طرفین به همه طرف های دیگر شرکت کننده در شبکه ثابت کند که مقدار مورد نیاز تلاش محاسباتی صرف شده است. برخلاف بیت کوین که از الگوریتم هشینگ SHA-256 PoW استفاده می کند، لایت کوین از الگوریتم Scrypt PoW کم مصرف استفاده می کند.

 

لایت کوین برای چه مواردی استفاده می شود ؟
لایت کوین می تواند به عنوان راهی برای پرداخت به مردم در هر نقطه از جهان بدون نیاز به واسطه ای برای پردازش تراکنش استفاده شود.

 

بالاترین قیمت لایت کوین چقدر بوده است ؟
در 10 می 2021، لایت کوین (LTC) به بالاترین سطح تاریخ خود یعنی 410.26 دلار رسید. پایین ترین قیمت آن 1.15 دلار در تاریخ 14 ژانویه 2015 ثبت شد.

 

قیمت اصلی LTC چقدر بود ؟
زمانی که در سال 2013 عرضه شد، 1 LTC حدود 4.30 دلار ارزش داشت.

 

آخرین هاوینگ لایت کوین چه زمانی بود؟
مانند بیت کوین، ایجاد توکن های لایت کوین شامل فرآیندی به نام استخراج است. برای شرکت در عمل ماینینگ، ماینرها با لایت کوین پاداش می گیرند. نصف کردن لایت کوین به نمونه ای از نصف کردن مقدار پاداش لایت کوین که استخراج کنندگان برای هر بلاک داده می شود اشاره دارد.

 

هدف هاوینگ لایت کوین حفظ قدرت خرید لایت کوین است. آخرین هاوینگ لایت کوین در 5 آگوست 2019 انجام شد. در این تاریخ، پاداش استخراج از 25 LTC در هر بلوک به 12.5 LTC در هر بلوک کاهش یافت. نصف شدن بعدی (از 12.5 LTC در هر بلوک به 6.25 LTC در هر بلوک) در حدود 23 اوت 2023 پیش بینی می شود.

 

چند لایت کوین باقی مانده است؟
در نهایت، تنها 84 میلیون LTC در گردش خواهد بود. در نوامبر 2021، بیش از 69 میلیون LTC در گردش بود. که باعث می شود کمتر از 15 میلیون LTC استخراج شود.

 

در نتیجه :
هنگامی که یک ارز به تعداد بسیار مهمی از کاربران رسید که مطمئن هستند ارز واقعاً همان چیزی است که نشان می دهد و احتمالاً ارزش خود را از دست نخواهد داد، می تواند خود را به عنوان یک روش پرداخت حفظ کند. لایت کوین تقریباً مورد پذیرش جهانی نیست. اما با پذیرش آسان تر ارزهای دیجیتال و تثبیت ارزش آن ها، یک یا دو مورد از آنها – از جمله لایت کوین – به عنوان ارزهای استاندارد قلمرو دیجیتال ظاهر می شوند.